Kiberkarácsony: új körülmények, új kockázatok

dec 14, 2020 | Technológia

Home office: Tombol a karácsonyi shoppingláz, de a koronavírus-járvány jobbára az otthon biztonságát kínáló webáruházakba tereli a tömegeket a plázák helyett. Ünnepi időszak ez a kiberbűnözőknek is: soha nem látott mennyiségű kattintás a webshopokban, soha nem látott mennyiségű internethez csatlakoztatott eszköz és soha nem látott online fizetés.

Jó hír az e-kereskedőknek

Az idei forgalmuk várhatóan az egekbe szökik a COVID-19 miatt. Tavasszal, az első hullámban már kiderült minden adható-vehető online, az adventi időszakban pedig még nagyobb „tömegre” számíthatnak a webáruházakban. Csakhogy, ha az online költések kerülnek a fókuszba, a kiberbiztonságnak is ott a helye, hisz nem csak az e-kereskedők szeretnének hasznot húzni a megnövekedett forgalomból!

A kiugró netes költés a kiberbűnözőket is felélénkíti, kreatívabbá teszi. Ráadásul idén a COVID-19 miatti korlátozásoknak köszönhetően világszerte azok is az online áruházak és internetes fizetés mellett döntenek, akik amúgy ódzkodnak az efféle kalandoktól. Ők – nevezzük őket laikusoknak – kifejezetten könnyű terepet jelentenek a hackerek phishing e-mailjeinek: gondolkodás nélkül kattintanak a hatalmas vásárlási kedvezményeket, akciós termékeket kínáló – akár egy jól ismert multinacionális üzletlánc nevében érkező – spamekre.

Kiberveszélyei ellen figyelemfelhívó kampány

Nem véletlenül indított az ünnepi időszak kiberveszélyei ellen figyelemfelhívó kampányt a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete is. Figyeljünk a helyesírási, szóhasználati hibákra, ellenőrizzük, hogy a megadott elérhetőségek valóban ahhoz az üzlethez tartoznak, és érdemes a kereskedő oldalát is felkeresni, hogy valóban kínál-e olyan terméket – tanácsolja a szervezet – mielőtt kattintanánk a kihagyhatatlan ajánlatra. Emellett az online pénztárca és a kettős hitelesítés beállítása is fokozza az online shoppingolás biztonságát.

Kiberbiztonsági tanácsadók szerint a karácsonyi időszak kiugró webáruházi forgalma a céges adatok illetéktelen kezekbe kerülésének kockázatát is növelheti. A koronavírusnak köszönhetően most számos munkavállaló otthon dolgozik a cég eszközein, ami érthető módon elmossa a határokat a munka és magánélet között a számítógép-használatban is.

Munkaidő után a home office-ban

Munkaidő után a home office-ban dolgozók ugyanazon a számítógépen olvassák a személyes e-mailjeiket, vásárolnak online, tallóznak a hírek között vagy posztolnak közösségi média felületükön, mint ami a munkaeszközük. A SailPoint nemrég publikált tanulmánya megállapította, az Egyesült Királyságban például a céges számítógépek 10 százalékát használják magáncélra is, ami jelentősen növeli a kockázatát annak, hogy a vállalat sérülékeny adatai zsarolóvírusok áldozataivá váljanak.

A vállalkozásoknak tehát vállalati biztonsági következményekkel is számolniuk kell az internetes bűnözők kifinomult csalásai kapcsán mostanában. Szakértők azt tanácsolják a szervezetek IT-vezetőinek, hogy a biztonságos környezet kialakítása és fenntartása céljából lépjenek túl az alap protokollok létrehozásán a számítógépes támadók távol tartása érdekében.

Hogyan változott a munkavállalók produktivitása

Engedjük el a tökéletest: az idő pénz, ne pazaroljuk!

Engedjük el a tökéletest: az idő pénz, ne pazaroljuk!

Megfelelő vagy tökéletes Cégvezetőként hogyan optimalizáljuk a munkát? Cégünk vezetésekor hajlamosak vagyunk a tökéletesre törekedni, azonban ez nem mindig hozza a kívánt eredményt. A kevesebb néha több, ha a befektetett időről és energiáról van szó, és az ördög talán...

NE MARADJON LE!

Kérjen értesítést a legfríssebb tartalmakról!