Nem a babzsák, az innovatív feladat tesz szexivé egy céget

dec 15, 2020 | Üzlet

A COVID-19 az élet valamennyi területét felforgatta, a munkaerőpiac sem maradt érintetlenül. Az IT szektorban tapasztalható új kihívásokról Bács Zoltánnal, az ArtOfInfo alapítójával beszélgettünk.   

A járvány hatására egyes vállalatok felszámolták az itteni leányvállalatukat, bezárták az irodát. Emiatt nagy tudású, jól képzett szakemberek szabadultak fel, de nem csak Magyarországon. A COVID-19 a nearshore outsourcingra való igényt is felerősítette: mindegy, hogy egy német projektben résztvevő kolléga egy budapesti, bécsi vagy berlini lakásból jelentkezik be az online megbeszélésre – mondja Bács, aki szerint eddig is fontos volt a jelentkező jó kommunikációs készsége és magas szintű nyelvtudása, most azonban alapfeltétellé vált. Ma a legjobbak megszerzéséért folyik éles küzdelem, amiben maga a projekt jelent versenyelőnyt. Nem elég azt mondani, hogy újszerű, a piacon keresett technológiával foglalkozunk, a feladatnak kell innovatívnak, érdekesnek lenni. Az a cég, amely az évekkel ezelőtti technológiai szinten ragadt, egyre nehezebben fog kollégát találni. A tehetségeket az vonzza egy céghez, ha úgy érzik, ott high tech tudásra tudnak szert tenni.

A rugalmas munkavégzés és a home office lehetősége elvárás lett, a munkaerőpiac trend változik

Az ArtOfInfo hibridirodába költözött: nem tervezik, hogy bezárják a kapukat, azt viszont a vezetőség elfogadja, ha valaki nem szeretne full time bejárni.

És mi a helyzet a korábban sokat emlegetett babzsákkal, kávéautomatával, csocsóasztallal? Vajon ezek home office változata megszületett már? Ez a kérdés ma sok cégnél fejtörést okoz. Az ArtOfInfonál a napi online kötetlen kávépercek váltak be, de az is lehet, hamarosan céges online csapatépítő játékokat is szerveznek.

Az állásinterjúkról Bács Zoltán azt mondja, online platformon zajlanak, annak minden előnyével és hátrányával. Akarva-akaratlan az első pillanatban többet megtudunk a jelöltről, mintha az irodában találkoznánk: látszanak az otthoni körülmények, betekintést nyerünk a családi életbe. Sokat elmond, ha valaki figyel az apró részletekre, és az is, ha a háttér egy rumlis szoba. A virtuális kommunikációs készségek is azonnal kiderülnek, ami jó, hisz amúgy is az online térbe tolódott a munkavégzés. Persze kell a személyes jelenlét adta plusz is a tökéletes választáshoz. Az ígéretes jelöltektől mindenképp kérnek irodai találkozót. 

Az új normális világban mérhetően nőtt a kommunikációra fordított munkaidő. Korábban mindenki bent volt az irodában, gyorsan infóhoz lehetett jutni átkiabálva az asztalon. Ehhez most e-mailezni, chatelni, telefonálgatni kell. Azt sem látjuk, hogy a másik éppen a gép mögött van-e. Ez hat a munkakultúrára, ahogyan az is, hogy a teamek egyre inkább nemzetköziek. Bács Zoltán szerint ebben a közegben felértékelődik az agilis módszertanok használata. Szükség van támogatóeszközökre, amelyekkel nyomon követhetők a feladatok, a határidők, a felelősök.

Végül pedig, hogy meddig tarthat a munkaerőpiaci bőség? De hát nincs is bőség – véli a szakember –továbbra is léteznek pozíciók, amelyekre nem talál megfelelő jelöltet. Inkább úgy fogalmaz, rövidebb idő alatt sikerül megtalálni a megfelelő új kollégát. Bács Zoltán a gyors gazdasági kilábalásban bízik. Ha ez így lesz, az eddig felszabadult szakembergárdát felszívja a gazdaság 2021-ben, és ismét nehéz lesz toborozni – mondja.

Hogyan változott a munkavállalók produktivitása

NE MARADJON LE!

Kérjen értesítést a legfríssebb tartalmakról!