Túlélő típus vagy? Ezek lesznek a hozzávalók 2021-ben

márc 9, 2021 | Üzlet

A kkv-k sérülékeny szereplői a gazdaságoknak, különösen Magyarországon. Az újabb le-és bezárások fokozzák a cégek nehézségeit, különösen igaz ez a vállalkozókra és a kkv szektorra. A kisebb cégeknek általában nincs tartalékuk, és az üzleti tudásban, menedzsmentismeretekben is akadhatnak náluk hiányosságok. Nemzetközi kutatások azt mutatják, a legtöbb céget az innováció, előremenekülés segített át a koronavírus-járvány okozta krízisen, de mi a helyzet a hazai kkv-k körében?

A pandémia világszerte sok kisvállalatot kényszerített arra, hogy kreatív megoldásokat dolgozzon ki a bevételei szinten tartása, vagy éppen a csődhelyzet elkerülése érdekében. Itt van például a La Newyorkina. A New Yorki kisvállalkozás missziója, hogy az autentikus mexikói finomságokon keresztül eljuttassa az amerikaiakhoz a mexikói életstílust, kultúrát.

A rosszban is van jó

A kisvállalkozás Mexikóban felnőtt alapító tulajdonosa, Fanny Gerson a nulláról indult: megálmodta a márkát és munka után éjjel egy bérelt konyhában készítette a termékeket, mígnem minden – arculat és termékskála –meglett az induláshoz. A kizárólag Mexikóból érkezett alapanyagokból kézzel készített termékeket –szappantól a jégkrémig – forgalmazó kisvállalkozó először két utcai mozgóbüfében árult, majd nyitott egy üzletet a Sohoban. A pandémia miatt azonban a forgalma 90 százalékkal visszaesett, és kénytelen volt bezárni a boltot, majd az egészségügyi intézkedések miatt a mozgóbüfék működtetése is lehetetlenné vált. Feladta? Nem. Áttért a házhozszállításra és online rendelésre.

Mi várható a jövőre nézve?

A koronavírus-járvány és az emiatt bevezetett korlátozások egyelőre velünk maradnak 2021-ben, így a kreativitásra, innovációra idén is szükségük lesz a kkv-knak. A Forbes magazin coach-csapata összegyűjtötte a legfontosabb trendeket, amelyek meghatározzák a kis cégek működését. A sikerhez elengedhetetlen lesz az online jelenlét: mivel az emberek jelentősen több időt töltenek az interneten, a közösségépítés és az elköteleződés helyszíne áthelyeződik az online térbe. Idén is a siker záloga lesz az agilitás, hisz a kisebb cégeket erősen érintő korlátozások nem szűnnek meg egyelőre. Itt előnyben vannak a kkv-k, amelyek képesek a nagyvállalatoknál gyorsabban és rugalmasabban reagálni az új kihívásokra. Ehhez azonban érdemes a virtuális térben és az új technológiák körében jártas szakértőkkel – akár külsőssel – bővíteni a csapatot. A kreatív, ágazatokon átívelő együttműködéseket is felértékelte a járvány.

Azok a kisvállalkozások pedig, amelyek eddig távolmaradtak az e-kereskedelem világától, jól teszik, ha kiépítik ezt a csatornát is. 2020-ban bebizonyosodott, a pandémia egyértelműen a diszruptív technológiák hajtómotorja: befolyásolja a piaci előnyt, a vállalkozások versenyképességét. Akár a koronavírus nyertesei is lehetnek azok a kisvállalkozások, amelyek most okosan fektetnek be saját infrastruktúrájukba és ügyfeleik elérésébe. Azok viszont, amelyek ma félelemmel működnek, további félelmeket és veszteségeket generálnak, és még inkább lemaradnak versenytársaiktól. A hosszú távú siker titka, hogy megtaláljuk-e az új normálisban lehetőségeket és sikerül-e azokat kiaknázni.

De mi a helyzet a hazai kkv cégek háza táján?

A BGE nyáron készült kutatása szerint a magyar kkv-kat a COVID-19 sem terelte az innovatív változtatás felé. A vállalkozások túlnyomó többsége a járvány hatására a működésen szigorított új egészségügyi szabályok bevezetésével (42,5%), de csupán 8,9 százalék vezetett be digitális ügyfélkiszolgálást vagy online értékesítést. Új beszállítókat, partnereket, beszerzési utakat is csak 8 százalékuk keresett, új fizetési módokat pedig ennél is kevesebben, a cégek 5,5 százaléka vezetett be. Nem voltak népszerűek a járványhoz köthető marketingmegoldások sem, ilyet mindössze a válaszadók 5,1 százaléka említett. Meglepő módon a járvány miatt várhatóan sikeres termék vagy szolgáltatás bevezetése sem volt jellemző, 3,3 százalék említette. Összességében 40,9% semmit nem változtatott a működésén a járvány hatására – derül ki a tavaly májusban végzett telefonos kutatásból.

A hazai cégvezetés és az it-biztonság

NE MARADJON LE!

Kérjen értesítést a legfríssebb tartalmakról!