Vegyes valóság, avagy az irodai kommunikáció MI-alapú, új generációja

ápr 13, 2021 | Aktuális, Technológia

A tájékozott munkavállalók nagy része már 2020-ban is ismerte az olyan, vegyes valóságot alkalmazó eszközöket, mint a Zoom, a Teams és a Slack, amelyek lehetővé teszik a találkozást az irodai kommunikáció során a virtuális térben . A valóságos és a virtuális világ egyesítésével új környezet jön létre, ahol a munkatársak, akik eddig az irodában kommunikáltak egymással, most egy virtuális trópusi szigeten találkozhatnak, “életnagyságban” mutathatják be prezentációjukat a világ bármely tájáról, vagy egy kis jókedvet csempészhetnek a munkába az üzenetekben küldött animált képekkel és hangulatjelekkel.

Ezek a tapasztalatok azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik annak, amit a vegyes valóság nyújtani képes. A kiterjesztett valóság technológiája már része a mindennapi termékkínálatnak, használják gyártási folyamatok során, de még az orvosi beavatkozásoknál is. Most, amikor a teljes állású amerikaiak 42 %-a otthonról dolgozik, és még fog is a világjárvány ideje alatt, a vegyes valóságot nyújtó technológiák új formái határozzák meg az irodákat helyettesítő virtuális teret.

Ezek az új, vegyes valóság alkalmazások segítséget jelenthetnek a cégeknek a költségcsökkentésben és a bevétel növelésében. Sok cég használja őket a fizikai irodatér lecsökkentésére, ami körülbelül egyharmaddal kevesebb területet jelent, illetve azokra a munkavállalókra is pozitív hatással van, akik az ingázás nélkül, a távoli munkavégzésnek köszönhetően otthonról jobban teljesítenek.

Hosszútávon, a vegyes valóság technológia alkalmazásával a cégek olyan feltételeket biztosítanak majd a távoli együttműködéshez, amik ugyanannyira jók, ha nem jobbak, mint a személyes találkozás. Alább olvashatunk három olyan kulcsfontosságú területről, ahol már látható a korai verziója annak, amit majd multidimenziós “együttműködésnek” nevezhetünk, ami az információval dolgozó emberek teljesítményét és együttműködési készségét fejleszti.

Irodai kommunikáció: Virtuális irodák

Majdnem egy évtizeddel a világjárvány kitörése előtt, a technológiában úttörők elkezdték kihasználni a nagyképernyő adta lehetőségeket, és műholdas képátvitel segítségével hoztak létre állandó videó-kapcsolatot irodák között. Ahogy a technológia fejlődött, a jelentősebb vállalatok elkezdtek kísérletezni a virtuális közösségekkel annak érdekében, hogy a globális csapatokat állandó kapcsolatban tartsák.

Az ok pedig, hogy az egymástól külön dolgozó csapattagok elszeparálva és magányosnak érezték magukat. A találkozások hiánya nem csak a morálra volt negatív hatással, hanem az összedolgozásra és az innovációs folyamatokra is.

Manapság a világ legnagyobb pénzügyi szolgáltatóinak, cégeinek és kereskedőinek csapatai virtuális irodákban találkoznak, olyan vegyes valóságot nyújtó programok segítségével, mint a Sneek és a Pukkateam. Ezek úgy teremtik meg az összetartozás érzetét, hogy bizonyos időnként pillanatképet készítenek a kollégákról, így láthatják egymást az asztalnál, azt is, ha valaki telefonon beszél, vagy éppen kávészünetet tart és közben elérhető egy kis beszélgetésre.

A csapattársak egyetlen kattintással indíthatnak videóhívást, és nincsen szükség arra, hogy ehhez előbb videókonferenciát szervezzenek. Eközben a rövid, emojikkal átszőtt üzenetek, státuszjelentések (“be kell csatlakoztatnom a gyereket órára”) és a vicces GIF-ek egy jókedvű, barátságos és nyitott munkahelyi atmoszférát teremtenek. Azok számára, akik nem kívánják aktuális helyzetüket felfedni a világ előtt, az olyan programok, mint a Sococo, avatárok alkalmazásával teremtik meg a különböző kontinensen dolgozó munkavállalók közötti kapcsolatot, legyen az akár egy illusztrált, virtuális iroda konferenciateremmel, váróteremmel vagy raktárral.

Irodai kommunikáció: Virtuális Fókuszcsoportok

Egyre nagyobb az igény az olyan mesterséges intelligencia által vezérelt virtuális fókusz-csoportokra, amelyek megteremtik a lehetőséget a cégek számára, hogy átlépjenek a fizikai konferenciaterem korlátain. Az olyan platformok által létrehozott virtuális környezet, mint a Remesh, lehetővé teszik a cégek számára, hogy a kisebb fókuszcsoportok által olyan információkra tegyenek szert, amiket egyébként csak komoly online felmérésekkel tudnának összegyűjteni, ráadásul a vezetők így nem csak egyoldalú visszajelzéseket kapnak.

A cégek ezeket a platformokat piackutatásra használják. Bizonyos témákban vagy egy új termékkel kapcsolatban tesznek fel kérdéseket, majd az ezer résztvevő által beküldött adatokat összegyűjtik és összesítik. Mesterséges intelligenciával és szavazó algoritmusokkal csoportosítják és összesítik a válaszokat, sőt az elemzők valós időben reagálhatnak és adaptálhatják a kérdéseket, így azonnal megvizsgálhatják a felmerülő ötleteket.

Néhány cég úgy véli, hogy a virtuális fókuszcsoportok segíthetnek elkötelezni az alkalmazottakat és fejlesztik az irodai kultúrát. Egy banknál például arra használták a virtuális fókuszcsoportokat, hogy a szervezeten belül felmérjék és fejlesszék a beilleszkedés és sokszínűség helyzetét.  A vegyes valóság lehetővé tette, hogy mind az 1200 alkalmazottal beszélgetést folytassanak 60 fős csoportokra osztva.

Az online platform által nyújtott névtelenség és befogadóképesség révén a menedzserek több ember álláspontját ismerhették meg, azokét is beleértve, akik egyébként személyesen nem szoktak felszólalni. Több alkalmazott vett részt, ahogy a kollégák szabadon megerősíthették egymás véleményét. Az egyik résztvevő azt mondta, “soha nem érezte még, hogy ennyire figyeltek volna rá”. A platformok mesterséges intelligencia motorjai által szolgáltatott összeszámolt adatok, idézetek és felmerülő témák kimutatták, hogy a nem megfelelő viselkedés nem csupán egy szűk körre értelmezhető a cégen belül, meggyőzve ezzel a bank vezetőségét, hogy van mit fejleszteni a sokszínűségen és az elfogadáson.

Irodai kommunikáció: Virtuális együttműködés

A vegyes valóság környezetet a cégek végre megoldásként használják a folyamatban lévő projekteknél és fejlesztési ötleteknél. Amikor a világjárvány lecsapott, sok cég a projektek, kutatások és fejlesztések leállítására kényszerült, mert az azokban illetékes csapatok személyesen nem lehettek jelen.

Voltak azonban, akik egy percet sem vesztegettek el, hála az olyan közösen használható alkalmazásoknak, mint a cetlik, megosztható táblák és valós időben szerkeszthető tudástárak, prezentációk és dokumentumok, amik összehozzák az embereket. Egy banki projekt során, például arra jöttek rá, hogy a virtuális irodatérben is ugyanolyan jól meg tudtak tervezni és elindítani egy új, digitális üzleti csomagot és terméket, és mindezt kevesebb idő alatt, mint egy évvel korábban egy másik termék esetében, amikor az emberek személyesen dolgoztak az ötleteken.

Ennek a sikernek az volt a fő oka, hogy a videó-, hang-, társalgó eszközök és közös alkalmazások kombinálása több lehetőséget teremtett az összes csapat bevonására, így nem csak a hangosabb vagy az erősebb jutott szerephez, vagy éppen az, aki jelen tudott lenni. A virtuális térben való hatásosabb megjelenéssel a csapatok képesek felismerni a jobb és teljességre törekvő megoldásokat olyan módon, ami korábban nem volt lehetséges.

A közösen szerkeszthető alkalmazásokkal több ötletet osztottak és vitattak meg, mintha személyesen átbeszélték volna egy hagyományos fehértáblánál. Ráadásul a végeredmény már megformázott és digitális, így azonnal felhasználható riportokhoz és dokumentumokhoz, ellentétben egy táblára felvázolt ábrával.

A vegyes valóság birodalma

Még csak most kezdjük megérteni, hogyan is körvonalazódik majd a munkavégzés a vegyes valóság segítségével. Egy évvel ezelőtt senki sem hitte volna, hogy olyan mértékben fogjuk munkánkat otthonról végezni, ahogyan tesszük azt ma. Sőt, gyakorlatilag a legtöbb nagyvállalat, olyan innovációkat keres, amelyek fenntarthatóan produktívvá teszik a virtuális munkavégzést.

Ez fogja meghatározni a vegyes valóság új generációját, olyan megoldásokkal, mint a mesterséges intelligencia, ami az egyes csapatok és funkciók szerencsés találkozása között optimális körforgást képes teremteni; megfizethető otthoni okostáblák és hatalmas multi-monitor kijelzők, amik a virtuális együttműködést áthelyezik a laptopok képernyőiről egy sokkal megkapóbb, egész alakos formába; 3D nyomtatók, amik lehetővé teszik a tervező csapatok számára, hogy a prototípusokat fizikai valójukban teszteljék otthoni irodájukból bárhol a világon; és ami azokat a dolgokat illeti, amiket otthon nem lehet előállítani, mint például egy üveg bort vagy festőkészletet egy virtuális “boldog órához”, ezekre megoldásként ott van a drónos házhozszállítás.

Ahogyan a Zoom berobbanását is megelőzték 2010-ben a pixeles Skype hívások, igencsak valószínű, hogy a közeljövőben, a mára oly népszerűvé vált, vegyes valóság technikák is felülmúlják majd önmagukat. Tíz év múlva ugyanolyan megvetéssel tekintünk majd vissza a mai virtuális iroda, fókuszcsoport és közösen használt alkalmazások maradványaira, mint ahogyan tesszük azt most is, amikor a recsegős telefonbeszélgetésekre gondolunk.

forrás:https://hbr.org/2020/10/the-next-generation-of-office-communication-tech

NE MARADJON LE!

Kérjen értesítést a legfríssebb tartalmakról!